PandArte

A nagyvállalatok szerepe a tehetségek patronálásában!

2015. január 04. - PandArte

Szeretem, amikor egy nagy márka lehetőséget ad a kezdő tervezőknek egy pályázaton. Ez jó lehetőség a szárnyát bontogató designernek és a pályázatot kiíró cégnek egyaránt, mindenki nyer vele, a végén pedig egy eredményes együttműködés születik. Most a METRO áruház hirdetett táska design pályázatot, az 50. születésnapja alkalmából, fiatal tervezők számára. A zsűri képviselői, Tatár Csilla, Abodi Dóra, Nagy Adrien és Anh Tuan több mint 50 pályamű közül választotta ki a legjobbakat.

picmonkey_collage_7.jpg

A résztvevőknek a bevásárlás nélkülözhetetlen kellékét, a bevásárlótáskát kellett újragondolniuk. A pályázat célja azt volt, hogy olyan művek készüljenek, mellyel a bevásárlás és a szállítás mindennapi tevékenységét a tudatos vásárlók praktikusan, ugyanakkor trendin tehetik meg. 

524612921016397_2014-11-09_20-57-07.jpeg

524612921016397_2014-11-09_20-55-24.jpeg

unnamed_1__1.jpg

unnamed_2__2.jpg

Nyertes

A pályázatok elbírálásában Tatár Csilla műsorvezető, Abodi Dóra és Anh Tuan divattervezők, valamint Nagy Adrien tervező és tanársegéd vett részt. Az ő döntésük alapján Sziládi Noémi táskája lett a fődíjas pályamunka. A MOME (Moholy-Nagy Művészeti Egyetem) tanulója egy hátizsákká és oldaltáskává is alakítható, digitálisan nyomott vászon bevásárló táskát tervezett.

art50_tatar_csilla_nagy_adrien_abodi_dora.jpg

tatar_csilla.jpg

A környezetvédelmi különdíjat Gyimóthy Noémi a MOME első éves hallgatója kapta: ő egy kigombolható, mosható, pamut bélésű táskát készített. A facebook szavazás eredményeképpen a közönségdíjas terv pedig Juhos-Kiss Csenge gimnazista tanuló ’vietnámi’ ihletésű zsinór táskája volt.

unnamed_4.jpg


Abodi Dórával egy interjú is készült a pályázat kapcsán:

Abodi Dóra fiatal kora ellenére az egyik legsikeresebb magyar tervező, aki nemcsak hazánkat, de a nemzetközi divatvilágot is meghódította. A díjak és sikerek mellett arra is időt szakít, hogy támogassa és egyengesse a pályakezdő tehetségeket. Épp ezért állt a METRO art50 design pályázat mellé, mint zsűritag.

Miért éppen art50, és hogyan kerültél kapcsolatba a pályázattal?

A kreatív ipar az egyik legfontosabb értéke lehet az országnak és a pályázatok mindig remek lehetőségek, hogy esetleg rejtve maradt tehetségek megmutathassák magukat, illetve a szakma és a támogató cégek figyelmét ráirányítsák a kreatív fiatalokban rejlő lehetőségekre. Személy szerint mindig nagyon örülök, ha látok egy izgalmas új munkát vagy tehetséget, a kreatív energiák mindig inspirálóak. A nagyvállalatoknak fontos szerepe van abban, hogy tehetségeket patronáljanak, izgalmas pályázatokat írjanak ki. 

Te a hétköznapokban milyen táskát részesítesz előnyben a bevásárlás során és miért?

Van textil bevásárló táskám, azt szoktam használni. Igyekszem a műanyag zacskók használatát minimalizálni.

A környezetbarát alapanyagok használata fontos szempont a pályázati anyagok elbírálásában. A hétköznapjaid során Te mit teszel azért, hogy egy környezettudatosabb világban élj?

Vegetáriánus vagyok, a hazai termelők termékeit részesítem előnyben, figyelek arra, hogy csak ellenőrzött eredetű és összetételű termékeit vásároljam, szelektíven gyűjtöm a szemetet, vigyázok a természetre, nem használok prémeket és egzotikus állatbőröket az általam tervezett kollekciókban.

Milyen trendeket tartogat számunkra a téli szezon? Az új kollekciód mit tartogat számunkra?

Rétegek, sportos keveredése a ’darkossal’ és elegánssal, a health goth irányzat előretör, a 90-es évek rave is, emellett ugyanúgy a díszes darabok megférnek a letisztultakkal.

Az új kollekció fő inspirációja az erős, modern úgynevezett alfa nő, illetve női robotok, szuperhősök, transformerek, olasz autók, mint például a Lamborghini. Általános trendnek számít most a sportruhák, valamint a munkaruhák beívelése a divatba, divattervezésbe, ez látható a kollekciómban is: elegáns, nőies erőt sugárzó sziluettek vannak összevegyítve a sportosabb stílussal. Viszont nem kifejezetten sportos anyagokat használtam, hanem sokkal inkább különböző luxusanyagokat. Emellett technológiai anyagok is felhasználásra kerültek, mint például az olasz fejlesztésű lélegző anyag, amit profi sportolók is használnak. Mindeközben kívülről swarowski kristály borítja a ruhát, így elmondható, hogy az erős kontrasztok határozzák meg a kollekciót, nagyon elegáns, nagyon kifinomult, nagyon erős, nagyon sportos, autókra hajazó sziluettekkel és anyaghasználattal.

1507780_10152499268722666_24693881152221952_n.jpg

16126_10152511894517666_8255151022097261303_n.jpg

Mi inspirált a kollekció megalkotásánál?

Maga a divat leképezi a különböző társadalmi változásokat. Ez a nőtípus az, akit sokat látok magam körül, úgy gondolom, hogy én is ezt testesítem meg. Független, nagyon erős, aktív ember, nem szorul rá másoknak a segítségére. Emellett nyilván minden női dologra fogékony, tehát nem férfiasodik el, egyszerűen csak nem szorul mások segítségére, erős és önálló. Ez volt az egyik fő vonal, ami inspirált.

Fiatal korod ellenére mind hazai, mind nemzetközi sikert sikerre halmozol, mi a tanácsod a feltörekvő tehetségek számára, hogyan tudnak érvényesülni?

Sok tehetség, sok akarat és rengeteg aszketizmus a munka terén. Ez egy olyan szakma, hogy állandóan csinálni kell, szóval, aki nem bírja a rohamtempót, annak nem való. Annak se való, aki nem bírja a kritikát és tökéletesnek hiszi a saját produktumát. Nagyon naprakésznek kell lenni, minden információt felszívni, rendszerezni és abból okulni, fejlődni. Leginkább egy olimpiai versenyre való felkészülésre emlékeztet. Ha kihagysz egy-két hetet, visszafejlődik a tested. Ugyanaz igaz a divatra is, innovatívnak kell lenned. Ha nyersz egy aranyat, este elmehetsz bulizni, de másnap megint kell menni edzeni. Hát így vagyok én a divattal... Persze imádni is kell.

Mit tanácsolsz azoknak a fiataloknak, aki a divat felé kacsingatnak?

Ha valaki a divattal akar foglalkozni, tudnia kell, hogy ez ugyanolyan komoly szakma, mint bármelyik másik: a tehetség mellett sok erőfeszítést, invesztíciót és munkát igényel.  Sokan csak a csillogást és hírnevet látják ebben a szakmában, de ez szorgalmat és kemény munkát igénylő foglalkozás, a sikerhez oda kell tennünk magunkat. A tanácsom az lenne azoknak, akik komolyan a divattal akarnak foglalkozni, hogy ha lehetőségük van, akkor külföldön is tanuljanak és szerezzenek divatcégnél gyakornoki pozíciót.

Hogyan indultál el a pályán?

Budapesten az ELTE jogi karán diplomáztam, de aztán rájöttem, hogy nem ez az út, amit járni szeretnék. Beiratkoztam a budapesti ModArt International Francia Művészeti és Divatakadémiára, ahol 2009-ben diplomáztam, ekkor alapítottam a márkámat. Ezután Milánóba kaptam ösztöndíjat, ahol elvégeztem a mesterszakot is.

Több hazai és külföldi sztár is viselte már ruháidat. Ki volt a legmegtisztelőbb Számodra?

Az a legjobb, ha valamelyik múzsám veszi fel a ruhámat, ilyen értelemben Noomi Rapace, az eredeti Tetovált lány főszereplője volt a legjobb érzés, hiszen az ő sötét, gótikus, titokzatosan sexy karaktere egy állandó inspiráció, főhősnő a kollekcióim mögött. Persze az is szuper, ha mindenki által ismert szupersztár hordja, mint Lady Gaga, Tyra Banks, Taylor Twift, Lindsay Lohan, hiszen ez hatalmas publicitás. Külön öröm, hogy Conchita Wurst stylistja is megkeresett és Conchita már viselte az egyik megjelenésén az egyik szettemet, őt nagyon sokra tartom a melegjogi aktivizmusa és az EU parlamentben tartott beszéde miatt, illetve hatalmas divatikon.

1891360_10151952104402666_396870456_o.jpg

 

Végül igazán jó látni, ha egy sztáron egyszerűen tökéletesen áll a ruhám és a Vogue vagy bármely fontos médium a legjobban öltözöttnek választja, mint például Jena Malone-t vagy Eiza Gonzalest, vagy hogy egy sztár többször is tőlem választ kulönboző eseményekre vagy editorialhoz, mint pl Judy Reyes vagy Bella Thorne. Hollywoodi sztárokkal jó együtt dolgozni, mert gyönyörűek, szuperül néznek ki a ruhákban, általában nagyon hálásak, ha egy eseményen való tökéletes megjelenésükben segédkezel, nagyon profi a stylistjuk, nem bíznak semmit a véletlenre és tökéletes lookokat komponálnak. A nagy sztárok nagyon figyelnek a megjelenésükre, hiszen a testük és az imázsuk az egyik fő eszközük és hallgatnak a stylistjukra.

A pályázat során mely tervek fogtak meg a leginkább és miért?

Azok a variálható darabok, amelyek a praktikum mellett az esztétikumra is hangsúlyt fektettek.

Mi alapján juttattad tovább a pályázati munkákat?

Variálhatóság, érdekes, ízléses mintázat, megvalósíthatóság, praktikum.

http://www.doraabodi.com/

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

süti beállítások módosítása