PandArte

Csodákra emlékezni jó! - Scrapbook technika

2013. március 07. - PandArte

Szerintem ez lesz a leghosszabb bejegyzésem eddigi blogolásom során. Ennek több oka is van: személyes történet, érdekes és látványos kézműves technika, és jó sok gyönyörű kép! Mindezt Csizmadia-Fáth Editnek köszönhetem, aki készített nekem egy mesés scrapbookot azokról a fontos momentumokról, érzésekről, szemléletről, amik éltetnek.


Az egész úgy kezdődött, hogy rátaláltam Edit oldalára a facebookon, ( Made by NőiCsizma ), aztán a weben is ( noicsizma.hu ). Biztosan nem volt véletlen, mert már nagyon érdekelt a scrapbook technika, hiszen imádom "jó helyen tudni" az emlékeimet:) Miután láttam, hogy milyen gyönyörűek a munkái, azonnal írtam neki, hogy mit szólna, ha elmennék hozzá, és lefotóznám egy album készítésének a folyamatát. Edit nagyon örült ennek, csak kiderült, hogy tőlem 238 km-re, Pécsett lakik, amerre éppen mostanában nem jártam csak úgy véletlenül, pedig imádom azt a várost! Ezek után én erről le is mondtam, de ő volt olyan kedves és számomra teljesen meglepő módon felajánlotta, hogy készít nekem így, látatlanba egy albumot, ami rólam szólna! 







Ennek annyira, de nagyon örültem, hogy el sem tudom mondani, hiszen ez rengeteg munka és kreatív energia...pláne négy pici baba mellett:) Ráadásul látva Edit eddigi munkáit, biztos voltam benne, hogy gyönyörű lesz, részletgazdag, stílusos és ami nagyon fontos, örök emlék! Hát ez így is lett...tegnap kaptam meg ezt az albumot, és tényleg nem akarok túlozni, de egy picit bekönnyeztem...annyi, de annyi energia volt benne, és nagyon jó érzés volt látni így egyben "az életemet". Egyből fel is hívtam Editet és elmeséltem neki, milyen élményeket okozott nekem:)





A legjobban az tetszik, hogy mindezt úgy alkotta meg, hogy soha nem is találkoztunk és mint írtam, 238 km-re lakik tőlem. Egyszerűen Edit , a képeim és a blogom alapján ráhangolódott az energiáimra, és alkotott...na ezt én csodának hívom és hálás vagyok, hogy a részese lehetek:) 





Ahogy az elején írtam, ez egy rendhagyó hosszúságú bejegyzés! Most következik egy interjú Edittel,  utána pedig a lépések ( fotókkal ), ahogy az album készült. 

Mi a scrapbook pontosan?

A scrap szó fecnit, töredéket, darabkát jelent, a book könyvet. Egy scrapbook albumba életünk egy részét, töredékét, élményét gyűjtünk össze és örökítjük meg, nem is akárhogyan. Speciálisan erre a célra készített album alapot, mintás, színes papírokat és díszítőelemeket használunk, ezekkel tesszük különlegessé az oldalakat. Scrapbookingnak pedig azt a technikát nevezzük, mikor a fényképalbum díszítésével, a színekkel, az elrendezéssel a hozzá írt kommentekkel, történetmeséléssel vagy idézetekkel segítünk emlékezni az élményekre, a hangulatra, a fényekre, az illatokra. 

Miből épül fel egy scrapbook album?

Az album alapra scrapbook papírok kerülnek, illetve díszítőelemek, amik különféle anyagokból készülhetnek, fából, fémből, papírból, textilből, vagy akár madártollból – csak a fantázia szab határt. Gombokat, szalagokat, chipboardokat (karton díszeket), gyöngyöket, csipkéket, charmokat használunk. Ezeknek egy részét saját magunk készítjük, másokat meg lehet vásárolni. Festhetünk is, tintázhatunk, bélyegezhetünk vagy rajzolhatunk, firkálhatunk. Fontosak a kommentárok is, ezek, a fotóval együtt adják vissza azt az emléket, azt a hangulatot, amit meg szeretnénk örökíteni.

Itthon ez annyira még nem elterjedt technika, te hol találkoztál vele?

Blogot kezdtem írni a lányaimról, és bloghátteret kerestem, így leltem rá a scrapbook digitális változatára. Mikor alaposabban utánajártam, hogy mi ez, és hogyan tudnék én is hasonlót készíteni, akkor találtam rá a hagyományos, vagyis kézzel készített scrapbooking-ra.

Szerelem volt első találkozásra?

Pontosan! Mivel rengeteget fényképezem a lányaimat, azonnal, minden porcikámban éreztem, hogy EZT akarom csinálni!




Nagyon időigényesnek tűnik egy ilyen album elkészítése...hány óra szokott lenni?

Az az album méretétől, a fotók mennyiségétől és az díszítés mértékétől függ. A legtöbb időt a fotók átnézése, csoportosítása és szerkesztése igényel, majd az album megtervezése oldalról-oldalra. Egy húszoldalas album elkészítése nyolcvan-száz fotóval körülbelül 35-40 óra. Ez nekem 4 gyerkőc mellett 7-8 napi munkám.

Mit szeretsz benne a legjobban?

A szabadságot. A határtalanságát. A játékosságát. Hogy ketten két egyformát nem tudnak csinálni, mert amíg készíted, belekerülsz te is, a látásmódod, ízlésed, értékrended, személyiséged. Ezt tényleg csak szívvel-lélekkel lehet csinálni. Ezért nem vállalok például meghívókat. Nekem nem megy a sorozatgyártás.

Milyen irányzatai vannak a scrapbook-nak és most mik a legdivatosabbak?

Jó a kérdés! A scrapbooking-ban is vannak trendek, amiket többnyire igyekszünk követni – színekben, formákban, technikában. De a magyar scrapper társadalmat ez nem határozza meg. Mindenki szereti úgy készíteni az oldalait, albumait, ahogy az neki tetszik, hiszen ő fogja nézegetni évtizedeken keresztül. A saját ízlésükre formálják és az éppen aktuális divatból csak azt emelik át a saját alkotásukba, ami beleillik a világukba. Szeretem nézegetni például a scrap.hu galériáját, mert sokszor már a stílusról vagy a színekről felismerhető az alkotó. Van, aki a shabby chic stílusért rajong, van, akihez a grunge áll közel, van, akit a sok, színes festéséről lehet felismerni vagy a rengeteg rajzolgatásról.
Én is szeretek többféle stílusban alkotni, albumonként váltogatni – néha a vagány csaj, néha pedig a romantikus nő jön elő belőlem. Ha a lányaimról készítek albumot, akkor sok élénk, vidám színt használok, de ha magamról, akkor 2-3 szín kombinációjából áll az oldal, amiből az egyik biztos, hogy fehér vagy fekete.




Mennyire volt nehéz úgy elkészíteni az albumomat, hogy nem találkoztunk? 

Egyáltalán nem volt nehéz, mert a blogod és a Facebook oldalad elég sok mindent elárul a személyiségedről, az ízlésedről, a világszemléletedről. Egyébként a megrendelők nagy részével egyáltalán nem szoktam találkozni, interneten tartjuk a kapcsolatot, chat-en átbeszéljük, hogy mit szeretne, együtt választunk papírkészletet, vagyis együtt gondolkodunk az elején. Eddig mindig sikerült eltalálni az ízlésüket, és tetszett a végeredmény…

Munka közben hogy kell elképzelni? Körülötted minden csupa scrapbook kellék, ki sem látszol közülük és teljesen átszellemülsz?

Nem, azért átszellemülésről nincs szó. De az igaz, hogy teljesen más világban érzem magam, amikor alkotok. Nekem ez kikapcsolódás, szárnyalás. Ezek az órák jelentik a szabadságot. Könnyen kizökkent bármi, de könnyen vissza is zökkenek. Igen, káosz van körülöttem alkotás közben. Egy hatalmas, L alakú asztalom van, de még a földön is papírok hevernek szanaszét és csak az album elkészültével szoktam elpakolni, rendet rakni.

Hogyan kerültél kapcsolatba a Scrapfellow-val, kik ők pontosan, és neked mi a szereped ott?

A Scrapfellow-t, mivel ismerős scrapbookos indította, már megnyitása óta figyelemmel követtem. 2012 őszén pedig Bíró Ági, a Scrapfellow tulajdonosa keresett meg, hogy volna-e kedvem csatlakozni a kreatív csapatához. Ez egy nagyon jó munka, az a feladatunk, hogy alkotásra ösztönözzünk minden érdeklődőt, és ehhez nyújtunk inspirációt és gyakorlati tanácsokat.

Alapanyagokat honnan lehet beszerezni... és hol lehetne ezt megtanulni?

Az általam használt alapanyagok egy részét a Scrapfellow gyártja, a másik részét a pippi.hu-ról szerzem be. A Scrapfellow kreatív csapatának tagjai online tanfolyamokat is tartanak, és mindig új és új ötletek jönnek elő, vagyis örömmel megosztjuk a tudásunkat azokkal, akik az önkifejezésnek ezt a kreatív formáját választották. Érdemes egyébként nézegetni mások munkáit a scrap.hu-n, és más oldalakon, azokból is sokat lehet tanulni.

Kérlek, emelj ki nekem három, nagyon meghatározó munkádat.

1. A farmer zsebekből készült albumom a legnépszerűbb. Egy balatoni nyaralásunk emlékeit rejti. 


2. Az első, nagyméretű esküvői album


3. Az első grunge stílusban készült album – amiben rengeteg új technikát próbálhattam ki


Csak zárójelben jegyzem meg, hogy nemem azért ez az utazó bőröndös album is nagyon bejön:)



Mik a jövőbeli terveid ezzel kapcsolatban?

Azt szeretném, ha a scrapbooking hobbiból hivatássá válna. Jelenleg még GYED-en vagyok a legkisebb lányommal, de az a tervem, hogy a munkába való visszatérés azt jelenti majd nálam, hogy mások élményeit rendezem albumba, megrendelésre.

A " My life" scrapbook albumom elkészítésének folyamata

Az összekészített alapanyagok

A Silhouette programmal Edit megszerkesztette a feliratokat, ,majd kivágta őket

A szöveges nyilak és tollak is ezzel a technikával készültek


Ezek után Edit összeállította, hogy melyik oldal miről fog szólni és mikkel fogja díszíteni

Edit egyik kedvence az "utazós oldalam", amit gessoval ( művészgipsszel) kent be, majd rábélyegzett egy nagy térképet, hődomborítással rátett egy iránytűt, és még egy térkép mintás washi tape-et is használt!

Ezek a szakszavak...Ebből is kiderül, hogy a scrapbooking igazi művéeszet! :) 
Ezúton is nagyon köszönöm Edit ezt a felejthetetlen élményt és azt, hogy megörökítetted életem egyik fontos szakaszát!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

süti beállítások módosítása