PandArte

Roncsból környezetbarát élményjátékok születnek!

2020. május 11. - PandArte

A kezes-lábas játszóház hazánk egyik legvagányabb upcycling projektje, roncsbringákból készítenek humánenergiás élményjátékokat, vagyis olyanokat, amiket az emberek hajtanak:) A receptjük nagyon egyszerű, ami egyben a sikerük titka is: végy pár találékony környezetvédőt, tégy melléjük egy kétkezi mérnököt és hagyd őket szárnyalni!!!

" Játszóházunk modellje pofon egyszerű, egyedileg fejlesztünk emberi energiával működő játékokat mindenféle lomból. Levetett, kiszuperált bicikliből indulunk ki, ehhez keresünk valami izgalmas dolgot roncstelepen, a neten, vagy egy zsibvásáron. Ha megvan a koncepció, már indul is a gyártás, gépműhelyben alakítjuk át az eszközöket "  - meséli Biró Szabolcs, a kezes-lábas játszóház alapító tulajdonosa.

Játékos fizika tanulás, élményekkel!

Itt van például ez a népszerű berendezésünk. Egy leégett motorú lombfúvó inspirálta az ÖKO légvár megszületését, ez a kis helyen elférő kedvelt gyermekjátékunk már több ezer köbméternyi levegőt termelt. A szemléletformáló eszköz tapasztalati úton világít rá a hálózati elektromos áram adta kényelmes létünkre. A bicikli tekerésével mi magunk állítjuk elő légnyomást az ugrálóvárhoz, a mechanikus áttételeket láberővel tudjuk leküzdeni.

Működésünk alapja az élménypedagógia, hatékony edukációnk kicsiket és nagyokat egyaránt megérint. Alapvető fizikai jelenségeket ültetünk át a gyakorlatba, így játékos formában ismerkednek meg a gyerekek és felnőttek az elektromosság, a mechanika, vagy az áramlástan alaptéziseivel.lighting_bike_002.jpg

Fejlesztettünk egy energiabiciklit is, az eszközben két különböző fényforrást helyeztünk el fogyasztóként. Egy gyorsasági motorból kiszerelt generátort hajtunk a bringa segítségével, a megtermelt 12 V feszültséget klasszikus izzókra, vagy korszerű LED világításra kapcsolhatjuk. A combizmainkban csapódik le a különbség a két rendszer között, szinte ellenállás nélkül tekerhetünk a fényszalagnál, míg a hagyományos izzókhoz fel kell kötnünk a gatyánkat, hegymenet lesz.

Már 2005-ben is egyedülálló volt!

Bár jogilag még csak négy éve létezünk, valójában már 15 évre nyúlik vissza a történetünk.  2005-ben készítettem először bicikli hajtású eszközt: keményfából esztergáltunk tekebábukat. Az együttműködés fontosságát játékos formába ültettük át csapatépítő tréningeken, volt aki a bringát tekerte, más a szerszámot vezérelte, harmadik előtolásról gondoskodott. Ez a humánenergiás esztergagép világszinten is egyedülálló, az ötlet és a kivitelezés is saját. A kész profilt egy kontúrpálya biztosította, így garantáltan egyformák lettek a darabok. A berendezés nagy sikert aratott a dolgozók körében, míg legyártottak kilenc tekebábút, jól elfáradtak. A közös gyártás összekötötte az embereket, mindenki hasznosnak érezte magát a folyamatban és a lengőteke bábu készlet is jó helyre került: gyermekotthonba, szociális intézményekbe ajánlották fel a csapatok.

Később lett csak tudatos vállalkozás!

2005-ben még nem volt tudatos ez a biciklivel hajtott dolog, egyszeri csodának tűnt, tán két évig használtuk. Aztán szép lassan jöttek az újabb ötletek, melyek megvalósítása viszont elhúzódott, építkeztünk, gyermekeink születtek, más volt a fontos. 2014-re érett meg a gondolat, hogy a sok kézzel-lábbal hajtott herkentyűvel kezdeni kéne valamit, de nem volt nevünk. Kipattant a fejemből a kezes-lábas, másnapra készen volt a logonk, befoglaltam a domain nevet, elindult a brand felépítése. Teszteltünk egy évet, majd 2016-ban egyéni vállalkozóként megalakult a kezes-lábas játszóház. Ma már több, mint 60 különféle bringa hajtású gépünk van, kitartó munkánk és szorgalmunk meghozta a gyümölcsét, alig van olyan környezettudatos szemléletű rendezvény az országban, ahol nem vagyunk jelen. Az első gépünk amúgy a mai napig működik, kicsit átalakítottuk, már fakalapácsok nyeleit esztergálják családok.

A gyerekek és a felnőttek is imádják!

Két üzletágunk két rendezvénytípust szolgál ki, a csapatépítő tréningekre felnőtteknek fejlesztünk játékokat, míg sport-, egészség-, és gyermeknapokra családi élményeket kínálunk. Esetenként van átfedés a két rendszer között, ez azt is mutatja, hogy valamennyi eszközünk önmagában is helytálló, generációs megkötés nélkül működik. Családi programokon két típusú aktivitást kínálunk, élményjátékokat és ’lábműves’ alkotást. A kreatív munka valódi win-win üzlet, nemes céllal égeted a kalóriádat, hiszen ha tekered a bringát, a megtermelt energiával másoknak élményt adsz.

14 különféle alkotó állomásunk az alapanyag szerinti tematikával válaszható, fa, fém, papír, agyag, fonal és viasz található a kínálatunkban. Igyekszünk nagy létszámot lekötni egy-egy lábműves standon, felnőttek és gyerekek a teljes gyártási folyamaton végigmennek a szakanimátoraink segítségével.

96639671_3069087916483545_1677202978404040704_o.jpg95700500_3069087709816899_9121688548683022336_o.jpg

Környezetvédelem játékosan!

Népszerűségünk egyik titka, hogy a környezetvédelemre játékos formában hívjuk fel a családok figyelmét. Kézzel, lábbal és szájjal működő eszközeink egytől egyig önálló ötletekből születtek, a bringás flottánk nemzetközi szinten is kuriózum, igazi hungarikum. Szimpla és dupla biciklis eszközeink, társas kerékpáros játékaink, valamint az energia bringáink nagyon kelendőek, sok esetben már fél évvel korábban le vannak kötve egy adott rendezvényre. Mivel nincs állandó helyszínünk, ezért a nagyközönség a közösségi rendezvényeken találkozhat velük: városi- és falunapok, tematikus fesztiválok, szüreti mulatságok, majálisok, gyermek- és családi napok húzóneveivé váltunk. Közösségi oldalunkon hetekkel korábban megjelenítjük a nyilvános eseményeinket, így bárki láthatja, hogy melyik településen vagyunk jelen.

Kiss Tibi, a Quimby énekes is az ő verklijüket hajtja:)

Támogatnak is, sokan önkéntesen dolgoznak:)

Érdemes követni az oldalunkat, így a legfrissebb információkról első kézből értesülhetnek, de az újdonságaink valamint a látogatható rendezvények is szerepelnek. Rendszeres támogatói vagyunk több civil szervezetnek, így a Tábitha Gyermekhospice Ház, a Bátor Tábor, a Végtagnélküli Gyermekek Alapítvány rendezvényeit színesítjük játékainkkal. Sok megkeresés érkezik hozzánk, hogy készítsünk ilyen vagy olyan biciklit, illetve vennének bringás játékot. Sajnos ebben nem tudunk segíteni, saját magunknak fejlesztünk és gyártunk, az eszközeinket szolgáltatásként kínáljuk. Hegyeshalomtól Záhonyig elérhetőek vagyunk, mobil játszóházunkat több, mint 50 önkéntes animátor segíti, mindannyian környezetvédők és értik a gyermekek nyelvét. A stábunk magja gépészmérnök egyetemi hallhatókból áll, akik közül többen ötletekkel és megvalósítással is segítik a munkánkat.  Egy-egy játék mögött több hetes fejlesztés áll, hiszen a gyártás elképzelhetetlen gépészeti folyamatok nélkül, hobbiból nehezen lehetne ilyen eszközöket csinálni. Sokszor átalakítjuk a hajtást, ehhez tengelyeket esztergálunk, perselyeket marunk, flexelünk, hegesztünk, ehhez kellenek gépek, eszközök és egy műhely.

Facebook oldal

Sok helyen megtaláljátok őket!

Szeretnénk minél szélesebb körben szemléletet formálni, ovis és iskolás csomagunk is van, legtöbbször különféle családi rendezvényeken vagyunk jelen. Sajnos a koronavírus a mi rendezvénynaptárunkat is kiradírozta, de azért az bíztató, hogy az érdeklődés játszóházunk iránt töretlen, szinte minden napra jut egy megkeresés rendezvényszervezők, HR-sek, ügynökségek, különféle Event-ek részéről. Már nagyon várjuk az újraindulást, szeretnénk minél több helyre eljutni, pillanatnyilag a játékok reprodukcióján dolgozunk. A legnépszerűbb eszközeinket duplikáljuk, természetesen az új ötleteket is megvalósítjuk. A jövőben minél több csoportos játékot fogunk fejleszteni, mert így az edukációs hatás még nagyobb. Az idei év sikerjátékát a karantén sajnos elfojtotta, de amint újra lehet rendezvényeket tartani, a Zsuga Bringa biztos népszerű lesz.  Ez a családi játékunk azért is jó, mert sok embert le tudunk kötni egyetlen eszközzel és nem használunk semmiféle külső energiaforrást. Pedálra fel!

weboldal

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.