PandArte

Egyszerű, tudatos táplálkozás!

2020. április 01. - PandArte

Botos Reni még csak 22 éves, élelmiszermérnök és táplálkozási tanácsadó, de már most 12 ezer követője van az Instagramon. Nem véletlen, hiszen egyszerű, praktikus, egészséges ötleteket arra, hogy miket együnk nap, mint nap! Az Ő történetét ismerhetitek meg ebből a posztból, amiben természetesen szuper receptötleteket is ad Nektek!

kaja.jpg

Csúfolódással kezdődött minden 

Általános iskola felső tagozatában sokat bántottak azzal az osztálytársaim, hogy nagy a fenekem. Mai fejjel visszanézve semmi baj nem volt a kinézetemmel, csak egy pár plusz kiló volt rajtam, csak a gyerekek tudnak nagyon gonoszak lenni egymással. Szóval miután évekig bántottak megelégeltem, és mivel anyukámnak mindig is fontos volt a helyes táplálkozás (ő mindig főzött magának külön egészséges ételeket), megkértem tőle, hogy tanítson meg engem is helyesen enni, mert tudtam, hogy úgy lefogyhatom azt a pár plusz kilót, ami miatt bántottak.

Fel az instára!

Az instán 4 éve indítottam el a foodblogomat, előtte személyes instának használtam. A kezdetektől az volt vele a célom, hogy segítsek az embereknek. Meg szerettem volna nekik mutatni, hogy nem azt jelenti az egészséges életmód, hogy valaki csak csirkét és salátát eszik, és nem úgy kell lefogyni, hogy valaki koplal. Én a színes ételek, és annak a híve vagyok, hogy nem fogyókúrázni kell, hanem életmódot váltani.

img_20191121_071306_678.jpg

Folyamatosan tanul

Sajnos a legtöbb ember fejében egy hatalmas köd az, hogy hogyan kell egészségesen táplálkozni, de remélem a követőim fejében sikerül eloszlatnom a homályos foltokat. Minden privát üzenetre válaszolni szoktam, még ha néha hetekkel később is.

Elvégeztem egy táplálkozási tanácsadó tanfolyamot és 10 éve folyamatosan bővítem a tudásom a táplálkozás terén, azonban még nem kezdtem el hivatalosan is étrendeket írni. Előbb az egyetemet szerettem volna befejezni, amit szerencsére decemberben sikerült is, de nem titok, hogy táplálkozási tanácsadással szeretnék foglalkozni a jövőben, így ha valaki szeretne tőlem segítséget kérni, az bátran megteheti.
img_20200127_074637_204.jpg

Megtalálta az igazi irányvonalat!

Én már többféle táplálkozási irányzatot is kipróbáltam az elmúlt 10 évben, de a jelenleginél érzem azt, hogy végre megtaláltam azt, ami a legjobb nekem. Főként növényi alapokon táplálkozom, de nem vagyok sem vegán, sem vegetáriánus, ugyanis tojást szinte mindennap fogyasztok, halat pedig 2-3 havonta egyszer. A húst és a tejtermékeket teljesen kizártam az étrendemből nagyjából 2 éve.

Ahogy a receptekből is látni fogod, én főként Szafis termékeket használok, mert ezek nagyon megkönnyítik a heti főzőcskéinket, és imádom ezeket a termékeket, mind a beltartalmuk, ízük, és a gyorsan elkészíthetőségük miatt.

Az egészséges nem egyenlő a drágával

Pont most márciusban indítottam el egy olyan poszt és sztori sorozatot, amiben megmutatom, hogy mindennap miket eszem és ezek mennyibe kerülnek, mert sok ember arra fogja, hogy nem eszik egészségesen, hogy az „drága”. Aki nézi most a posztjaimat, az láthatja, hogy átlagosan 1400 forintból szokott kijönni egy egész napi étkezésem mindennel együtt. Ha egy kicsit belegondol az ember, ez olcsóbb mint egy ebéd a városban.

A legjobb tippjeim a tudatos táplálkozáshoz:

 

 1, Heti 1x menj bevásárolni, előtte írj listát, tervezd meg miket szeretnél venni, így egész héten lesz miből főzni.

2, Ezek az élelmiszerek mindig vannak nálunk otthon: rizs, burgonya, fagyasztott zöldség/ gyümölcs, durum tészta, bulgur, chia mag, mogyoróvaj, zabpehely, kókuszolaj, konzervek (csicseribórsó, vörösbab, lencse), hüvelyesek (lencse, sárgaborsó, vöröslencse), növényi tej. Zöldséget és gyümölcsöt szoktunk frissen venni minden héten, illetve azt amit éppen elfogy. 

3, Nem kell mindennap főzni. Mi mindig 2-3 napra főzünk előre, így egy héten csak 3 nap kell főzni.

4, Ne tarts otthon olyan élelmiszert, amihez egy gyenge pillanatodban nyúlnál hozzá csak. (csoki, cukor, keksz, üdítő, stb.) Helyettük egészséges desszerteket készíts magadnak otthon, vagy vegyél a boltban alternatív megoldást. ( Ma már egyre több egészséges nasit lehet venni a boltokban is.)

5, Az nem kifogás, hogy nincs időd, mert mindenkinek arra van ideje, amire akarja. Hétközben nem kell 2 órás recepteket elkészíteni, teljesen jók lesznek a fél órás egyszerű receptek is.

6, Csak a rutin gyűjtése szükséges, utána megy minden, mint a karikacsapás. A aktuális helyzetünk például tökéletesen alkalmas arra, hogy megtanuljon az ember otthonosan mozogni a konyhában, így amikor visszatér a munkába járós hétköznapokba, egyszerűbb lesz összeszervezni a dolgokat.

7, Annak ellenére, hogy néha otthon is töltöm a hétköznapokat ( vagy jelen esetben minden napot), én mindig dobozolok előre is, hiszem akkor nem megy el az idő az agyalással, hogy mit főzzek, rengeteg időt meg tudok spórolni és nincs az, hogy akkor jut eszembe, hogy főzni kéne, amikor már éhes vagyok. Ez a legnagyobb buktatója a tudatos táplálkozásnak, hogy nem tervez előre az ember.

Receptek:

 

1) Reggeli tipp: Zabkása, gyümölcsökkel

Nálam mindennap ez készül, kb 5 percet vesz igénybe. Szerintem erre mindenkinek van ideje bármelyik nap, de ha mégse, annak van egy jó hírem. Ezt is meg lehet főzni több napra előre.

Hozzávalók:

-              50g zab
-              3,5 dl víz
-              édesítőszer ízlés szerint

Lábasban szoktam a gázon megfőzni. Aki szeretné az főzheti növényi tejben is, így még finomabb. A tetejére pedig ízlés szerint vághatunk gyümölcsöket.
img_20200308_083757_244.jpg

2) Ebéd tipp: Édesburgonya tócsni basmati rizzsel és párolt brokkolival 

Hozzávalók:

-              60dkg édesburonya
-              6 gerezd fokhagyma
-              3 tojás
-              só, bors
-              1 csokor petrezselyem
-              10dkg zabpehelyliszt

A lereszelt édesburit sózzuk, 15 percig állni hagyjuk, majd jól kinyomkodjuk belőle a vizet. Hozzákeverjük a többi hozzávalót és kókuszolajban kisütjük.
gjsz0804.jpg

3)  Ebéd tipp: Sárgaborsó főzelék bébi spenóttal és csicseriborsóval

Hozzávalók:

-              60dkg sárgaborsó (egy éjszakát beáztatjuk)
-              1 fej vöröshagyma
-              1-2 ek zabpehelyliszt
-              só
-              1tk pirospaprika
-              babérlevél
-              bébi spenót, csicseriborsó díszítésnek

A sárgaborsót feltesszük annyi vízzel főni, hogy pont ellepje, majd sózzuk és hozzáadjuk a babérlevelet. Amikor megpuhult elkészítjük a rántást.

Egy fej vöröshagymát apróra vágunk, pici kókuszolajon üvegesre pirítjuk, majd hozzáadjuk a lisztet és a pirospaprikát. Jól elkeverjük, majd hozzákeverjük a főzelékhez.

img_20200218_122754_259.jpg

4) Ebéd tipp: Zöldséges bulgur

A leggyorsabb ebéd ha nincs ideje főzni az embernek. Egy tetszőleges köret (rizs, bulgur, köles) és tetszőleges zöldségek. Nekem a bulgur a személyes kedvencem fagyasztott zöldség mixszel.

Hozzávalók:

-              200g bulgur
-              80 dkg zöldség

A bulgurt feltesszük 2szeres vízben főni, majd amikor felforr hozzáadjuk a fagyos zöldségeket, sózzuk és készre főzzük.

img_20200205_120731_851.jpg

5) Uzsi tipp: Kakaós csiga

Nálunk mindennap van valami péksüti/ süti uzsira, amit Szafi blogjáról szoktunk elkészíteni. Az egyik kedvencem a kakaós csiga. Ilyenkor ezt esszük 3 napig, aztán megint sütünk 3 napra.

Tészta hozzávalók:

  • 200 g Szafi Reform kenyér és péksütemény lisztkeverék
  • 15 g Szafi Reform negyedannyi édesítő
  • 3 g só
  • 3 g porélesztő
  • 20 g almaecet
  • 50 g kókuszolaj
  • 1 tojás
  • 2 tojás sárgája
  • 200 g növényi tej

Töltelék hozzávalók:

  • 40 g kakaópor
  • 10 g Szafi Reform kenyér és péksütemény lisztkeverék
  • 30 g Szafi Reform negyedannyi édesítő
  • 2 g só
  • 1 tojás fehérje
  • 40 növényi tej

Keverjük össze a száraz hozzávalókat. Melegítsük fel a folyékony alapanyagokat, majd öntsük a lisztre és kézi robotgép spirálszárával 3-4 percig dagasszuk. Ezután fedjük le az edényt és pihentessük a tésztát 15 percig. Ez idő alatt borítsunk le sütőpapírral egy tepsit, és keverjük össze a töltelék hozzávalóit. Ha letelt a pihentetésre szánt idő, lisztes felületen gyúrjuk át a tésztát, majd nyújtsuk egy 40×23 cm-es lappá. Egyenletesen kenjük rá a tölteléket, majd szorosan tekerjük fel. (A rövidebbig oldalától.) Rakjuk őket a tepsire, és pihentessük, míg a sütő melegszik (Minimum 15 percig.)

Sütés: 180 fokra előmelegített sütőben, alsó – felső programon 35 perc. A sütés végén vegyük le őket a tepsiről és rácson hűtsük ki. (Ekkor még kissé puhák lesznek, később a hűlés alatt keményedni fognak.)

85182236_277939493199172_7888084992499122176_n.jpg

6) Vacsi tipp: Bundás kenyér sok zöldséggel

7 napból 5 nap biztos ezt eszem vacsira. 1 tojás szoktam felverni kicsi növényi tejjel és sóval, majd ebbe forgatom a kenyereket és kevés kókuszolajon kisütöm.

A kajapakkokat úgy szoktam összeállítani, hogy reggelire zabkása, tízórai általában gyümölcs, ebédre amit éppen főztünk 3 napra, uzsira az aktuális süti.

A vacsit nem szoktam előre elkészíteni, így az nincs rajta a kajapakkos képeken, de nagyrészt bundáskenyér szokott lenni, ahogy az előbb írtam.
img_20200311_195733_800.jpg

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

süti beállítások módosítása