PandArte

A naplóírás terápiája!

2020. január 30. - PandArte

" Egy hagyományos értelemben vett napló írása felér egy terápiával. Segít átgondolni, több szemszögből megvizsgálni a velünk történő dolgokat, ezáltal feldolgozni az eseményeket, adott esetben pedig jobb döntéseket hozni. Ez amolyan „rendet tartok odabent” dolog. Másrészt csak rólunk szól, segít közelebbről megismerni, elfogadni és megszeretni önmagunkat! "naplo_iras.jpg

Annyira megfogott Bernadett gondolata a naplóírásról, hogy ezúton is üzenem Neki, szeretnék egy türkiz naplót, mert nagy szükségem lenne már egy ilyen napló-terápiára. Évekig írtam én is naplókat, aztán egyszer csak abbahagytam, és azóta sem vettem rá magam, szerintem most eljött az ideje! Készüljetek, mert ezután az interjú után, Ti is kedvet kaptok, az tuti:)

Mikor kezdtél el érdeklődni a naplók iránt?

A naplóírás nálam mára már egy hosszú évekre visszanyúló személyes hagyomány. 12 évesen kezdtem el naplót írni, egy véletlen folyamán. Egyik délután az általános iskolából hazafelé be kellett mennem a közeli papír-írószer boltba, hogy vonalas füzeteket vegyek. Ennek már húsz éve, tehát a mai, viszonylag bő választékú papírboltokkal ellentétben egy nagyon egyszerű üzletet kell elképzelni. Már akkor is vonzódtam a papírhoz és íróeszközökhöz, rajzolni is nagyon szerettem, imádtam a színes ceruzákat, a régimódi de különleges posta íront és persze a tollakért is rajongtam: leginkább az arisztokrata-elegáns töltőtollért, de szerettem a feltörekvő zseléset, és a nyárspolgári golyótollat is - mindegyik más és más hangulathoz illett.

A többnyire fehér polcok nem túl érdekes kínálatában egyszer csak megakadt a szemem egy kicsi, de gyönyörű, kemény fedeles füzeten, amit egy régies világtérkép díszített. Nem tudtam lemondani róla, így az 5 db vonalas füzet helyett megvettem ezt az egyet. Hazafelé aztán kitaláltam, hogy mindenféle történeteket fogok beleírni az életemből. Ez lett az első naplóm, amit aztán 26 további „kötet” követett. Mivel a mai napig írok, állandó kihívást jelentett számomra az új naplók beszerzése. Nagyon nehezen találtam meg a számomra igazán megfelelő új darabot, így jött az ötlet, hogy talán én is megtanulhatnám és elkészíthetném őket magam és mások örömére; olyanra, hogy az ember lelke szívesen találjon bennük búvóhelyre.

kep-119.jpg

Tulajdonképpen mit takar a BookBird?

A BookBird egy hétköznapi feladataiból a könyvkötés és rajzolás által kiszabaduló madár:)

Miket készítesz pontosan?

Teljesen egyedi, többnyire un. „ablakos” naplókat készítek, melyek mindegyike mögött áll valamilyen történet, ihletés. A naplók kemény borítóját tulajdonképpen keretként használom, amelyben általában saját rajzaimat vagy azok lenyomatát helyezem el, bár előfordult már, hogy régi képeslapot kötöttem be és még ki tudja, mi minden kaphat helyet egy ilyen kis ablakban (tele vagyok ötletekkel). 

Minden munkafolyamatot te magad végzel?

Minden részfolyamatot az elsőtől az utolsó lépésig én végzek el. Ez alatt azt kell érteni, hogy a megérkezett papírokat kézzel hajtom össze és vágom méretre szikével. Ezt a hivatásos könyvkötők vágógéppel csinálják, de ez sajnos túlmutat a lehetőségeimen, képzelj csak egy vágógépet egy 4 és egy másfél éves gyerek mellett...:) Ezután következik a könyvtest összefűzése, a szürkelemez méretre vágása az ablak kivágásával, majd ennek bekötése általában vászonnal, a kép ablakba helyezése, és végül a könyvtest összeillesztése a borítóval. A rajzok, amelyeket jelenleg felhasználok, a terhességeim alatt készültek, néha egyértelmű, máskor csak később tudatosuló szimbólumokkal. A könyvkötés rendkívül helyigényes hobbi. Számomra sajnos csak a konyhaasztal áll rendelkezésre, illetve egy fekete és egy sárga komód, akiket néha vállon is veregetek hálából:) Van még egy présem is, ami nagyon fontos eszköze a könyvkötésnek. Jól jönne egy saját kis műhely, de erre jelenleg nincs lehetőség.

kep-103.jpg

kep-19_1.jpg

A könyvkötést tanultad valahol?

Természetesen. A könyvkészítést Rétfalvy Orsolyától tanultam, aki Kézművész néven tevékenykedik. Csodálatos és rendkívül segítőkész mester. Nagyon nehéz volt rátalálnom, alig akad olyan tanfolyam, ahol tartós és valódi ismereteket lehet szerezni a könyvkötéssel kapcsolatban. A könyvkészítés egy rendkívül összetett folyamat, és elég csak egyetlen részfolyamatot elrontani, a munkát kezdhetjük az elejéről, ennél fogva nagyon fontos, hogy a tanulás megfelelő irányítás alatt történjen. Ugyanakkor úgy érzem, hogy kimeríthetetlen is: még rengeteget kell tanulnom, gyakorolnom, fejlődnöm, új technikákat megismernem.

Milyen lapok vannak a naplódban?

A naplók belsejét kiváló minőségű, tört-fehér árnyalatú kreatív papírból készítem, melynek használata jóval kellemesebb a szemnek, mint az általánosan használt hófehér papír. A könyvecskék az esetek nagy részében üres belsővel készülnek, ennél fogva felhasználásuk teljesen a napló gazdájára van bízva. Tisztában vagyok vele, hogy a hagyományos naplóírás manapság nem annyira népszerű, így bevallom a készítésük mögött áll egyfajta misszió is: a kézírás és a naplóvezetés népszerűsítése. Az iskolai és egyetemi évek alatt az tanórákon gyorsan és rengeteget kellett jegyzetelni. Soha nem tudtam megállni, hogy bele ne kukucskáljak a padtársaim füzeteibe, csak hogy megnézzem, hogyan írnak. Úgy éreztem, ha látom az írásukat, akkor meglátok belőlük is egy kis darabot, egy érzést, valamit, ami átdereng az ő belső világukból a betűkön át (pedig soha nem tanultam grafológiát).

kep-11_3.jpg

73324931_143081480392209_3815540854324461568_o.jpg

Ugyanez igaz a saját kézírásomra is: teljesen más az írásképem abban a naplóban, amit 12 évesen írtam, más amit 14 és más amit 25 évesen, sőt a lelki állapotom is befolyásolja a betűk dőlését, magasságát és teltségét. Az írás tükrözi  a lelki állapotunkat, megmutatja, milyen változékonyak, rugalmasak, erősek vagy esendőek vagyunk. Az írás nagyon emberi dolog, rezonál a lelkünkkel és ez az érzékenység számomra soha nem lesz helyettesíthető a billentyűzettel.

Ezen kívül egy hagyományos értelemben vett napló terápia. Segít átgondolni, több szemszögből megvizsgálni a velünk történő dolgokat, ezáltal feldolgozni az eseményeket, adott esetben pedig jobb döntéseket hozni. Ez amolyan „rendet tartok odabent” dolog. Másrészt csak rólunk szól, segít közelebbről megismerni, elfogadni és megszeretni önmagunkat.

Egy másik aspektusa az írásnak az „időutazás”: segít szinte képszerűen emlékezni akár évekkel ezelőtti eseményekre. Évente legalább egyszer tartok egy nagy naplózást, amikor véletlenszerűen kiveszek a dobozból egy vagy két naplót és visszaolvasom őket. Annyira el lehet merülni bennük, hogy csak úgy repkednek az órák. Ugyanakkor az egész visszaolvasás-élmény ad egy nagyon erős pozitív löketet az elkövetkezendő napoknak: a leírt sorok azt súgják, rengeteg problémát megoldottál már és csodálatos lény vagy, bármivel is nézel szembe, képes leszel megoldani. A napló egy olyan fiktív tér, ami csak a tiéd, ahol teljesen önmagad lehetsz és őszintén „beszélhetsz” bármiről. A naplóvezetés túlmutat a lájkokon vagy a kifelé való megfelelésen, hiszen nem kifelé hanem befelé mutat:)

kep-16_1.jpg

79140633_156274695739554_8501057772886949888_o.jpg

Sok egyedi megrendelésed érkezik?

Igen, jelenleg szinte csak egyedi megrendeléseket teljesítek. Két kicsi fiú anyukájaként a naplókat kizárólag altatás után tudom készíteni, tehát este 9 és éjfél között. (Biztos vagyok benne, hogy egyszer majd sikerül utolérni magam, csak még nem látszik, hogy pontosan mikor:). Fontos megjegyezni, hogy bár ritka esetekben idegen (nem általam rajzolt) képeket is bekötök, jobban preferálom a saját rajzaim, ötleteim megvalósítását, vagy újbóli elkészítését, esetleg személyre szabását. Azok a megrendelők, akik babanaplóként szeretnék használni a könyveimet, gyakran kérik gyermekeik nevének borítón történő elhelyezését. Az egyik legszemélyesebb eset, mikor egy kisbaba szinte párhuzamosan született a babanaplójával. Persze ez csak utólag derült ki:). Ennek az az oka, hogy minden elkészült darabra önálló (nép)művészi alkotásként tekintek, és nagyban motivál az a sikerélmény, amit az elkészítésük okoz nekem. Természetesen minden esetben igyekszem figyelembe venni a megrendelő kérését, mégsem szeretném, ha a naplókészítés elveszítené az önkifejezés eszközeként betöltött szerepét.

81981571_168785161155174_5350080253404381184_o.jpg

Az üres naplókon kívül tavaly év végén készítettem korlátozott példányszámban 2020-as határidőnaplót is (összesen 17 darab készült), melynek belseje az én terveim alapján került elkészítésre, saját rajzaimmal. A megrendelők kiválaszthatták a borító színét és az ablakba kerülő képet is. Idén januárban pedig belevágtunk a MomsDoHaveTime-al egy nagy közös projektbe, melynek keretein belül az MDHT eredeti és zseniális, kifejezetten anyák és kismamák igényeire készült határidőnaplóit - a 2020-as határidőnaplókkal megegyező elven- a megrendelő szabhatja teljesen személyre.

A jövőben szívesen együtt dolgoznék másokkal is, szívesen bekötném profi illusztrátorok rajzait, vagy bármilyen más művészeti alkotást, amit elbír magán a papír.

Itt kapcsolatba tudtok lépni Bernadettel:)

84092745_175946770439013_648529895508410368_o.jpg

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

süti beállítások módosítása